TelliSys
20% meer laadvermogen voor containertransport
20% meer laadvermogen voor containertransport
Dat is wat het TelliSys-prototype van een trekker-opleggercombinatie met een ultralage koppelschotelpositie kan leveren.
TelliSys is een samenwerking tussen het IMA lab van de RWTH Aachen University, de European Intermodal Association, DAF, GEFCO, Goodyear, WECON en WESOB. Het doel was om het transport te faciliteren van containers met een interieurhoogte van 3 meter en een laadvermogen tot 100 m3. Op een intermodale route* zou dat resulteren in tot 35% minder CO2-uitstoot per ton/kilometer.
DAF ontwikkelde een prototype voor een Super LowDeck-trekker met een verlaagd chassis, een extreem compacte achterasophanging en 22,5" banden met laag profiel op de aandrijfas. Dit resulteerde in een koppelschotelpositie met een hoogte van slechts 85 cm.
* 20% over de weg, 65% over het spoor, 15% over water
Andere slimme logistieke oplossingen
DAF EcoTwin
Met het EcoTwin-project laat DAF zien dat het mogelijk is om trucks die zijn uitgerust met draadloze systemen in gesloten formatie te laten rijden, dankzij uiterst geavanceerde Wifi-P-, radar- en cameratechnologieën.
DAF EcoCombi
Ze rijden al in Scandinavië, Nederland, België en in bepaalde regio's in Duitsland: extra lange trucks, ook bekend als EcoCombi's.
Stedelijke distributie 2050
Hoe ziet stedelijke distributie er in 2050 uit? De distributietruck van de toekomst is bedoeld om een dialoog op gang te brengen. Hoe gaat de stedelijke distributie veranderen en welke rol moeten trucks daarin spelen?