Efficiency

The power of efficiency

Maximaal rendement per kilometer

 

Ongeëvenaarde efficiëntie

 

De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zet de standaard in transportefficiëntie. De geavanceerde langeafstands- en zware trucks onderscheiden zich door een baanbrekend aerodynamisch ontwerp. Innovatieve PACCAR MX-motoren en de geavanceerde TraXon geautomatiseerde transmissie dragen bij aan het laagste brandstofverbruik. Eerst en vooral begint de hoogste transportefficiëntie met het kiezen van de perfecte specificatie voor het betreffende werk. Of u nu een 2-, 3- of 4-assige truck nodig heeft, enkel of dubbel aangedreven, er is altijd een Nieuwe Generatie DAF die perfect aansluit op uw behoeften!

 
 

Uitzonderlijke aerodynamica

Uitzonderlijke aerodynamische prestaties zijn het fundament van de Nieuwe Generatie DAF-trucks. Na uitgebreide simulaties en wegtests werd een uitzonderlijk lage luchtweerstand gerealiseerd door de wind op perfecte wijze rond, door en onder de truck te geleiden. Dit leidt tot de allerbeste aerodynamische prestaties die de brandstofefficiëntie en uw resultaten verbeteren.

 

High-end prestaties van de aandrijflijn

 

De Nieuwe Generatie DAF XF-, XG- en XG+-modellen worden aangedreven door de betrouwbare en efficiënte PACCAR MX-motoren van 10,8 en 12,9 liter. Met hoog koppel en verschillende technische innovaties die de efficiëntie naar een hoger niveau tillen. De innovaties zijn bijna te talrijk om te benoemen, maar bestaan onder andere uit:

  • een nieuwe motorblok en nieuwe cilinderkop
  • nieuwe kleptiming
  • nieuw ontworpen verstuivers
  • een volgende generatie turbocompressor
  • een intelligente koelvloeistofpomp en luchtcompressor

 

Motornabehandelingssysteem 

Het motornabehandelingssysteem (EAS) levert geweldige prestaties, dankzij de slimme vormgeving en routering. Een uniek uitlaat-over-chassis-ontwerp minimaliseert warmteverlies tussen de motor en het EAS voor maximale efficiëntie.

Engine detail
 
Gearbox

Transmissies van de nieuwste generatie

De geautomatiseerde TraXon-versnellingsbakken zijn standaard gemonteerd op de Nieuwe Generatie DAF-trucks om een efficiënte, milieuvriendelijke aandrijflijn met geweldige rijeigenschappen te realiseren. Belangrijke nieuwe technologieën zijn onder andere automatische selectie van de wegrijversnelling, verbeterde voorspellende functies en (optionele) 'urge-to-move'.

 

Slimme brandstofregeling

Voorspellende functionaliteiten van de TraXon-versnellingsbak bestaan onder andere uit de nieuwste generatie Predictive Cruise Control en nieuwe EcoRoll-functionaliteit die tot 93 km/u mogelijk maakt aan het einde van een afdaling. EcoRoll voorkomt onnodig remmen en daaruit voortvloeiende energieverliezen. Bovendien maakt Preview Downhill Speed Control, in combinatie met de verbeterde MX-motorrem, een intarder overbodig, waardoor het totale voertuiggewicht wordt verlaagd en de efficiëntie toeneemt.

 

Zeer efficiënte achterassen

De Nieuwe Generatie DAF-trucks is leverbaar met 8- en 9-tons voorassen en een breed assortiment 11,5- en 13-tons aangedreven achterassen met of zonder naafreductie, en zo nodig in combinatie met voorloopas of sleepas. Een volledige reeks achterasoverbrengingen zorgt voor de hoogste efficiëntie bij elke toepassing. Om de efficiëntie verder te optimaliseren, verminderen lagere olieniveaus en nieuwe pignonlagers de wrijvingsverliezen. Verder wordt de nieuwste generatie remklauwen toegepast die licht en zeer robuust zijn, terwijl actieve remklauwontgrendelingen wrijvingsverliezen voorkomen wanneer de remmen niet worden gebruikt.

Rear axle
 

'Downspeeding' als standaard

Het populaire SR1344-achterasprogramma van DAF bevat een nieuw pignonontwerp. Dat biedt verbeterde sterkte en duurzaamheid, en maakt toepassing van het hoogste PACCAR MX-13-vermogen van 390 kW/530 pk mogelijk. Hierdoor kunnen alle PACCAR MX-motoren optimaal profiteren van de 'downspeeding'filosofie van DAF. Om een voorbeeld te geven: de 2.05:1 achterasoverbrenging in combinatie met de populairste 315/70R22.5-bandenmaat zorgt ervoor dat een 4x2 trekker 85 km kan rijden met slechts 950 tpm.

 

De nieuwe standaard voor koelsystemen

De nieuwe generatie DAF XF, XG en XG+ trucks profiteren van de best mogelijke passieve koeling. Nieuwe luchtstroomgeleiders in de grille en de aan de cabine gemonteerde inkapseling zorgen voor een uitstekende aerodynamica in de motorruimte. Hierdoor wordt elke kilogram lucht die door de grille binnenkomt optimaal benut en wordt de ventilator zo weinig mogelijk ingeschakeld.

 

Maut-klasse 3

Dankzij de uitstekende brandstofefficiëntie en lage CO2-uitstoot voldoen de verschillende Nieuwe Generatie DAF-modellen zelfs aan de vereisten van Maut-klasse 3, wat een besparing van duizenden euro's per jaar aan Duitse wegenbelasting kan opleveren.

 
Chassis

Uitstekende opbouwvriendelijkheid

De Nieuwe Generatie XF, XG en XG⁺ biedt uitstekende opbouwvriendelijkheid door middel van uitgebreide bekabeling die is gemaakt voor het snel en eenvoudig aanbrengen van de opbouw, en verschillende componenten als laadkleppen en kraanpoten.  

 

Flexibiliteit maakt deel uit van het DNA van elke DAF-truck. De positie van bijna alle chassiscomponenten, evenals het motornabehandelingssysteem, kan aan uw behoeften worden aangepast. U kunt ook aangeven welke beschikbare DAF Body Attachment Modules (BAM) af fabriek moeten worden aangebracht op het vlakke chassis. Door dit alles kan de opbouw snel en efficiënt worden gemonteerd.

DAF biedt tevens verscheidene opties voor het bedienen van de opbouw en apparatuur vanuit de cabine, en andersom, door zowel analoge middelen als via de speciale CAN-bus voor de opbouwer, waarmee signalen en waarschuwingen worden doorgestuurd naar de cabine en duidelijk op het grote digitale display worden geprojecteerd.

De juiste PTO voor elke toepassing

Een opbouw heeft vaak een aftakas (PTO) nodig. DAF biedt maar liefst 68 verschillende PTO-opties, variërend van koppelingsonafhankelijke, motorgestuurde aftakasssen die op 11 uur worden aangebracht tot koppelingsafhankelijke versnellingsbak-PTO's op 1 uur. Al deze aftakassen zijn beschikbaar met pompmontage of flensaandrijving. DAF biedt ook de optie om maximaal drie PTO's onafhankelijk van elkaar gelijktijdig te bedienen.

Plug & Play

En niet te vergeten het unieke Plug & Play-programma van DAF dat is ontwikkeld in nauwe samenwerking met 25 toonaangevende opbouwers in Europa. Het doel hiervan is de specificatie-, bestel- en opbouwprocessen te optimaliseren. U kunt eenvoudig vooraf gespecificeerde opbouwopties met plug & play selecteren in uw bestelsysteem, zodat de opbouw meteen klaar is voor gebruik nadat de plaatwerkdelen zijn aangebracht en de connector is aangesloten. Naast de opties die in samenwerking met toonaangevende opbouwers zijn ontwikkeld, zijn er ook algemene plug & play-opties beschikbaar voor montage op haakarmen, kranen, kiepwagens, mixers en portaalarmsystemen.

 
 

10 jaar PACCAR Connect

Alle Nieuwe Generatie DAF trucks worden geleverd met een PACCAR Connect-abonnement van 10 jaar. Dit nieuwe online platform voor wagenparkbeheer geeft realtime informatie over de prestaties van de volledige vloot, de individuele voertuigen en de chauffeurs. Daarmee kunnen transporteurs hun efficiëntie en rendement optimaliseren. Het platform maakt ook efficiënte over-the-air-updates van voertuigen mogelijk.

PACCAR Connect onderscheidt zich doordat het eenvoudige integratie mogelijk maakt in bestaande logistieke software applicaties van zogenoemde ‘derde partijen’. Het zet daarmee de nieuwe standaard in wagenparkbeheersystemen. Dankzij PACCAR Connect kunnen alle logistieke processen via één scherm in de gaten worden gehouden. Dat biedt de chauffeur extra comfort. Voor een maximale efficiëntie maakt PACCAR Connect ook gebruik van ‘geofencing’, waarbij een bericht naar de thuisbasis of bestemming wordt gestuurd als de truck zich in de buurt van een afleverlocatie bevindt.

PACCAR-Connect-800x600