The power of safety
Ontdek de Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG⁺ voor langeafstands- en zwaar transport
Superieure veiligheid
De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ biedt uitstekende veiligheid voor chauffeurs, maar ook voor andere weggebruikers. Grote ramen, extreem lage raamlijnen en bijvoorbeeld de praktische ruit met zicht op de stoeprand stellen de norm voor direct zicht. En met een robuuste cabinestructuur, toonaangevende ergonomie en slimme functies om het rijden nog veiliger te maken, lopen de Nieuwe Generatie DAF-trucks voorop in de sector als het gaat om veiligheid op de weg.
Optimaal direct en indirect zicht
Grote, panoramische ramen met superlage raamlijnen, de ruit met optimaal zicht op de stoeprand en opklapbare bijrijdersstoel dragen allemaal bij aan het allerbeste zicht. Daarnaast zijn de Nieuwe Generatie DAF-trucks toonaangevend als het gaat om indirect zicht, dankzij de DAF Digital Vision- en Corner Eye-camerasystemen.
Als het gaat om Human Machine Interface is de filosofie van DAF 'Handen aan het stuur, ogen op de weg'. Daarom worden de belangrijkste rijfuncties van de nieuwe generatie DAF bediend via de hendels aan het stuur of de stuurkolom. Van directe rijfuncties en het menu van het digitale display tot de TraXon versnellingsbak, de audio en de telefoon, alles is logisch geplaatst onder handbereik van de chauffeur. Secundaire rijfuncties worden bediend met fysieke schakelaars op een ergonomisch vormgegeven dashboard, omdat schakelaars veiliger zijn dan de opties in touchscreenmenu’s.
Robuuste cabine die niets aan het toeval overlaat
Met de nieuwe generatie trucks introduceert DAF de nieuwste technologie op het gebied van cabinesterkte met een robuuste cabineconstructie die aan alle kanten beschermt tegen botsingen.
- De truck is voorzien van energie-absorberende botsveiligheidskokers in het schutbord.
- De achterste kreukelzones zijn volledig in de achterzijde van de cabine geïntegreerd als bescherming tegen bewegende lading.
- Een geprogrammeerde stuurwielbeweging vermindert de impact op de chauffeur.
- Het dashboard bevat botsveiligheidszones om de knieën van de chauffeur te beschermen.
Programmed Cab Displacement System
De nieuwe generatie DAF XF, XG en XG+ trucks zijn uitgerust met ons gepatenteerde Programmed Cab Displacement System (ProCADis). ProCADis maakt een cabineverplaatsing van 40 cm op het chassis mogelijk tijdens een ongeval, om te voorkomen dat de cabine losraakt van het chassis. Op deze manier wordt de cabineconstructie in stand gehouden en hebben de inzittenden de maximale overlevingsruimte.
Slimme actieve veiligheid
De Nieuwe Generatie DAF is uitgerust met een volledig assortiment functies die de actieve veiligheid maximaliseren. Deze functies bestaan onder andere uit een automatisch noodremsysteem, een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan, slaperigheidsdetectie en nog veel meer. Onder de overige allernieuwste veiligheidsfuncties bevinden zich een extra parkeerremregeling en rembekrachtiging, veilige aanhangerkoppeling en -ontkoppeling, en een Event Data Recorder die fungeert als 'black box'. DAF was de eerste op de markt met een volledig assortiment ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) die het aantal ongelukken en de ernst daarvan helpen te minimaliseren.
Alcohol Interlock Preparation
In alle Nieuwe Generatie DAF-trucks zal een voorbereiding voor een alcoholslot (Alcohol Interlock Preparation) worden geïnstalleerd: de gestandaardiseerde interface en aansluiting zijn reeds aanwezig. De regeleenheid blokkeert de startmotor als de gedetecteerde alcoholwaarde boven een ingestelde limiet ligt. Starten van de motor is mogelijk om de klimaatregeling van de cabine te gebruiken als de parkeerrem is ingeschakeld. De DAF Breathalyser zelf wordt geleverd door PACCAR Parts en kan door een DAF-dealer worden besteld.
Forward Collision Warning
Forward Collision Warning (FCW) genereert een geluidssignaal en een visuele aanduiding op het instrumentenpaneel om de chauffeur tot actie te doen overgaan om een aanrijding te voorkomen.
DAF Corner View
Wanneer u kiest voor de optie DAF Corner View worden de trottoir- en frontzichtspiegels vervangen. Het biedt een veel groter gezichtsveld, overtreft ruimschoots de wettelijk vereiste dekking en bereikt een aanzienlijk beter beeld dan traditionele spiegels. Met een logisch geplaatst display op de hoekstijl aan de bijrijderszijde verwijdert DAF Corner View dode hoeken aan de voor- en bijrijderszijde van het voertuig, waardoor de verkeersveiligheid nog verder wordt verbeterd.
DAF Digital Vision System
Met het DAF Digital Vision System (DDVS) kunt u de hoofd- en groothoekspiegels vervangen door intrekbare camera’s die hoog op de cabine zijn gemonteerd voor een optimaal zicht onder alle weersomstandigheden. De monitors zijn ergonomisch geplaatst aan de linker- en rechterkant van het cabine-interieur, en met functies zoals automatisch pannen, extra breed zicht en ontdooien zorgt de DDVS voor veilig en eenvoudig manoeuvreren.
Predictive Cruise Control
PCC gebruikt GPS-technologie om de exacte locatie van de truck te bepalen en de verwachte rijcondities voor de komende 1 tot 2 kilometer te voorspellen. Aan de hand van deze gegevens wordt binnen een specifiek bereik de ideale snelheid bepaald.
Achterzichtcamera
De achteruitkijkcamera helpt bij het voorkomen van botsingen bij achteruitrijden. Deze wordt automatisch geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en geeft videobeelden van de camera weer op het extra display in de cabine. De camera is gemonteerd aan de achterkant van de bakwagen of trekker.
Drive-off Assist
Waarschuwt de chauffeur voor kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig vóór het wegrijden of tijdens het rijden.
Event Data Recorder
Registreert beelden en gegevens wanneer de ABS-remwaarschuwing is geactiveerd; gegevens kunnen wanneer nodig worden gedownload.
DAF Drowsiness Detection
Beoordeelt de alertheid van de chauffeur en waarschuwt wanneer een pauze nodig is.
Speed Limit Recognition
Informeert de chauffeur over de actuele snelheidslimieten.
Geavanceerd noodremsysteem (AEBS)
Het ‘Advanced Emergency Braking System’ kan bij snelheden tot 80 kilometer per uur volledig autonoom een noodstop maken en daarmee helpen een aanrijding met een stilstaand of rijdend voertuig te voorkomen.
Automatic Lighting Selection
Automatic Lighting Selection zorgt ervoor dat onder donkere omstandigheden de koplampen automatisch aangaan – en bij regen ook de ruitenwissers. Veiligheid gaat tot in de kleinste details.
Volledige LED-verlichting
DAF was de eerste fabrikant die LED-technologie toepaste voor de hoofdverlichting en nu gaat DAF nog een stap verder. LED voor alle verlichting: voor, opzij en achter, inclusief die van de prachtige Skylights en de praktische cornering lights.
Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren.
DAF Turn Assist
DAF Turn Assist detecteert fietsers of voetgangers wanneer het voertuig een bocht neemt. Bij hogere snelheden attendeert het systeem de chauffeur op motorfietsen of auto's in de dode hoek bij het wisselen van rijstrook of bij invoegen. DAF Turn Assist geeft zichtbare en hoorbare signalen, zelfs bij slecht zicht.
DAF Electronic Park Brake
De optionele DAF Electronic Park Brake activeert automatisch de remmen zodra de motor wordt uitgeschakeld.
Lane Departure Warning
Het Lane Departure Warning System (LDWS) waarschuwt de chauffeur wanneer het voertuig onbedoeld de rijstrook verlaat als gevolg van een stuurfout, slaperigheid of afleiding.
Low Speed Trailer Brake
De Low Speed Trailer Brake stuurt de remmen van de trailer onafhankelijk van de truck, zodat er extra veilig aan- en afgekoppeld kan worden.
Park Brake Assist
De Park Brake Assist schakelt – naast de parkeerrem – de bedrijfsremmen in, om te voorkomen dat de truck beweegt tijdens bijvoorbeeld het laden of lossen met een kraan of tijdens het kiepen van de laadbak.
Tyre Pressure Monitoring
Het Tyre Pressure Monitoring System bewaakt continu de druk en temperatuur van alle banden. Het systeem waarschuwt wanneer de druk in een band te laag of de temperatuur te hoog wordt, zodat de chauffeur snel maatregelen kan nemen.
Vehicle Stability Control
Het elektronische remsysteem omvat een verbeterd systeem voor voertuigstabiliteit (VSC) om scharen en kantelen te voorkomen.