The power of safety
Ongeëvenaarde veiligheid voor chauffeurs, bijrijders en andere weggebruikers
Ongeëvenaarde veiligheid
Verkeersveiligheid is een topprioriteit voor trucks die vaak in stedelijke gebieden rijden. Daarom heeft de Nieuwe Generatie DAF XD een lage cabinepositie, een grote voorruit en extreem lage raamlijnen, is hij toonaangevend op het gebied van direct en indirect zicht en wordt hij ondersteund door geavanceerde technologieën zoals het DAF Digital Vision System en de unieke DAF Corner View. Met de compleet nieuwe, robuuste cabineconstructie, het pakket ondersteuningssystemen voor de chauffeur en de eersteklas ergonomie is de Nieuwe Generatie DAF XD de nieuwe marktleider in de distributie- en specifieke klasse als het gaat om veiligheid.
Uitzonderlijk direct en indirect zicht
Uitstekend direct zicht op de weg is alles, maar optimaal indirect zicht is zeker even belangrijk. Vooral op drukke wegen in de stad, vol onbeschermde en onvoorspelbare weggebruikers en bezaaid met objecten als verkeerszuilen, fietsenrekken, brandkranen en paaltjes.
Voldoet aan de London Direct Vision Standard’met 5 sterren
Geen enkele stad ter wereld lijkt meer vastbesloten om het aantal ongevallen tussen bedrijfswagens en kwetsbare weggebruikers te beperken dan Londen, wat wordt weerspiegeld door de strenge London Direct Vision Standard (DVS).
Hoewel het voor alle fabrikanten van vooral middelzware en zware trucks lastig is om te voldoen aan de voortdurend aangescherpte regels, onderschrijft DAF het doel van de DVS volledig: het directe zicht vanuit de chauffeurspositie maximaliseren om de veiligheid op de weg te vergroten.
Wanneer de Nieuwe Generatie DAF XD distributietrucks zijn uitgerust met het unieke DAF Vision Door en DAF Corner View camerasysteem, krijgt de truck 5 sterren, het maximaal haalbare aantal in de DVS. Dit illustreert de unieke marktpositie van de XD als het gaat om direct zicht.
De belangrijkste rijfuncties van de Nieuwe Generatie DAF trucks worden allemaal bediend vanaf het stuurwiel of de stuurkolomhendels. Van directe rijfuncties en het menu van het digitale display tot aan de TraXon versnellingsbak, de audio en de telefoon; de chauffeur heeft alles onder handbereik.
Secundaire rijfuncties worden al even eenvoudig bediend met fysieke schakelaars op het ergonomisch vormgegeven dashboard.
Slimme actieve veiligheidsfuncties
De Nieuwe Generatie DAF heeft een breed scala aan functies voor optimale actieve veiligheid, zoals Brake Assist, Lane Departure Warning System, Emergency Brake Lights en DAF Turn Assist. We hebben ook nieuwe functies toegevoegd, zoals de elektronische parkeerrem voor slimme parkeerrembediening, een trailerrem voor lage snelheden voor veilig aan- en afkoppelen van een trailer, en Park Brake Assist voor extra parkeerremkracht om de chauffeur in allerlei situaties te ondersteunen.
Alcohol Interlock Preparation
In alle Nieuwe Generatie DAF-trucks zal een voorbereiding voor een alcoholslot (Alcohol Interlock Preparation) worden geïnstalleerd: de gestandaardiseerde interface en aansluiting zijn reeds aanwezig. De regeleenheid blokkeert de startmotor als de gedetecteerde alcoholwaarde boven een ingestelde limiet ligt. Starten van de motor is mogelijk om de klimaatregeling van de cabine te gebruiken als de parkeerrem is ingeschakeld. De DAF Breathalyser zelf wordt geleverd door PACCAR Parts en kan door een DAF-dealer worden besteld.
Forward Collision Warning
Forward Collision Warning (FCW) genereert een geluidssignaal en een visuele aanduiding op het instrumentenpaneel om de chauffeur tot actie te doen overgaan om een aanrijding te voorkomen.
DAF Corner View
Wanneer u kiest voor de optie DAF Corner View worden de trottoir- en frontzichtspiegels vervangen. Het biedt een veel groter gezichtsveld, overtreft ruimschoots de wettelijk vereiste dekking en bereikt een aanzienlijk beter beeld dan traditionele spiegels. Met een logisch geplaatst display op de hoekstijl aan de bijrijderszijde verwijdert DAF Corner View dode hoeken aan de voor- en bijrijderszijde van het voertuig, waardoor de verkeersveiligheid nog verder wordt verbeterd.
DAF Digital Vision System
Met het DAF Digital Vision System (DDVS) kunt u de hoofd- en groothoekspiegels vervangen door intrekbare camera’s die hoog op de cabine zijn gemonteerd voor een optimaal zicht onder alle weersomstandigheden. De monitors zijn ergonomisch geplaatst aan de linker- en rechterkant van het cabine-interieur, en met functies zoals automatisch pannen, extra breed zicht en ontdooien zorgt de DDVS voor veilig en eenvoudig manoeuvreren.
Predictive Cruise Control
PCC gebruikt GPS-technologie om de exacte locatie van de truck te bepalen en de verwachte rijcondities voor de komende 1 tot 2 kilometer te voorspellen. Aan de hand van deze gegevens wordt binnen een specifiek bereik de ideale snelheid bepaald.
Achterzichtcamera
De achteruitkijkcamera helpt bij het voorkomen van botsingen bij achteruitrijden. Deze wordt automatisch geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en geeft videobeelden van de camera weer op het extra display in de cabine. De camera is gemonteerd aan de achterkant van de bakwagen of trekker.
Drive-off Assist
Waarschuwt de chauffeur voor kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig vóór het wegrijden of tijdens het rijden.
Event Data Recorder
Registreert beelden en gegevens wanneer de ABS-remwaarschuwing is geactiveerd; gegevens kunnen wanneer nodig worden gedownload.
DAF Drowsiness Detection
Beoordeelt de alertheid van de chauffeur en waarschuwt wanneer een pauze nodig is.
Speed Limit Recognition
Informeert de chauffeur over de actuele snelheidslimieten.
Geavanceerd noodremsysteem (AEBS)
Het ‘Advanced Emergency Braking System’ kan bij snelheden tot 80 kilometer per uur volledig autonoom een noodstop maken en daarmee helpen een aanrijding met een stilstaand of rijdend voertuig te voorkomen.
Automatic Lighting Selection
Automatic Lighting Selection zorgt ervoor dat onder donkere omstandigheden de koplampen automatisch aangaan – en bij regen ook de ruitenwissers. Veiligheid gaat tot in de kleinste details.
Volledige LED-verlichting
DAF was de eerste fabrikant die LED-technologie toepaste voor de hoofdverlichting en nu gaat DAF nog een stap verder. LED voor alle verlichting: voor, opzij en achter, inclusief die van de prachtige Skylights en de praktische cornering lights.
Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren.
DAF Turn Assist
DAF Turn Assist detecteert fietsers of voetgangers wanneer het voertuig een bocht neemt. Bij hogere snelheden attendeert het systeem de chauffeur op motorfietsen of auto's in de dode hoek bij het wisselen van rijstrook of bij invoegen. DAF Turn Assist geeft zichtbare en hoorbare signalen, zelfs bij slecht zicht.
DAF Electronic Park Brake
De optionele DAF Electronic Park Brake activeert automatisch de remmen zodra de motor wordt uitgeschakeld.
Lane Departure Warning
Het Lane Departure Warning System (LDWS) waarschuwt de chauffeur wanneer het voertuig onbedoeld de rijstrook verlaat als gevolg van een stuurfout, slaperigheid of afleiding.
Low Speed Trailer Brake
De Low Speed Trailer Brake stuurt de remmen van de trailer onafhankelijk van de truck, zodat er extra veilig aan- en afgekoppeld kan worden.
Park Brake Assist
De Park Brake Assist schakelt – naast de parkeerrem – de bedrijfsremmen in, om te voorkomen dat de truck beweegt tijdens bijvoorbeeld het laden of lossen met een kraan of tijdens het kiepen van de laadbak.
Tyre Pressure Monitoring
Het Tyre Pressure Monitoring System bewaakt continu de druk en temperatuur van alle banden. Het systeem waarschuwt wanneer de druk in een band te laag of de temperatuur te hoog wordt, zodat de chauffeur snel maatregelen kan nemen.
Vehicle Stability Control
Het elektronische remsysteem omvat een verbeterd systeem voor voertuigstabiliteit (VSC) om scharen en kantelen te voorkomen.
Extreem sterke, robuuste cabineconstructie
De Nieuwe Generatie DAF trucks hebben een compleet nieuwe en extreem sterke cabineconstructie die de inzittenden aan alle kanten bij een aanrijding beschermt. Aan de voorzijde zijn energie-absorberende kokers (crash boxes) geïntegreerd en kreukelzones in de achterkant van de cabine bieden bescherming tegen schuivende lading, zodat de werkplek van de chauffeur veilig is. Het dak is versterkt om de inzittenden van de cabine optimaal te beschermen als de truck kantelt.
ProCaDis veiligheidssysteem
Dankzij het unieke en gepatenteerde ProCaDis (Programmed Cab Displacement System) van DAF kan de cabine van een XD bij een frontale botsing 400 millimeter op het chassis verschuiven om de energie te absorberen en te voorkomen dat de cabine losraakt. Op deze manier wordt met ProCaDis de cabineconstructie in stand gehouden en hebben de inzittenden van het voertuig de maximale overlevingsruimte.
CoDeS veiligheidssysteem
Het Controlled Steering Column Deformation System (CoDeS) van DAF zorgt ervoor dat het stuurwiel gecontroleerd van de chauffeur af beweegt, bijvoorbeeld bij een kop-staartbotsing. Het dashboard bevat schokabsorberende panelen die de knieën van de chauffeur bij impact beschermen.