DAF Ecotwin/Ensemble
Truck platooning
EcoTwin/Ensemble
Truck platooning
Met het EcoTwin-project laat DAF zien dat het mogelijk is om trucks die zijn uitgerust met draadloze systemen in gesloten formatie te laten rijden, dankzij uiterst geavanceerde Wifi-P-, radar- en cameratechnologieën. Met de informatie van de leidende truck kunnen de 'platooning' trucks erachter automatisch schakelen, remmen en zelfs sturen.
CO2-reductie, veiliger rijden en een verbeterde verkeersstroom zijn nog maar enkele van de belangrijkste voordelen van truck platooning.
Wanneer de leidende truck remt, doen de trucks erachter dat ook, zonder merkbare vertraging. Deze systemen zijn in feite, in tegenstelling tot mensen, constant alert en kunnen 25 keer sneller reageren dan zelfs de allerbeste atleten. Dit draagt enorm bij aan de verkeersveiligheid.
Platooning trucks kunnen dankzij slimme technologie dicht bij elkaar rijden en creëren zo een 'slipstream' die kan resulteren in een brandstofbesparing tot 10%, met hetzelfde effect weerspiegeld in de afname van de CO2-uitstoot. Als gevolg van het ‘duweffect’ van de volgende truck, kan de leidende truck ook tot 5% besparen op brandstof en CO2.
Andere slimme logistieke oplossingen
Stedelijke distributie 2050
Hoe ziet stedelijke distributie er in 2050 uit? De distributietruck van de toekomst is bedoeld om een dialoog op gang te brengen. Hoe gaat de stedelijke distributie veranderen en welke rol moeten trucks daarin spelen?
DAF EcoCombi
Ze rijden al in Scandinavië, Nederland, België en in bepaalde regio's in Duitsland: extra lange trucks, ook bekend als EcoCombi's.