DAF XF H2 Innovation Truck

Waterstof

Een interessante optie voor de toekomst

 

De filosofie van DAF is dat we alle technologieën moeten verkennen op weg naar het koolstofvrij maken van het wegtransport. En waterstof (H2)? Door waterstof aangedreven trucks zijn zeker een veelbelovend alternatief, met name voor middellange en lange afstanden over de weg. Er zijn zelfs twee mogelijkheden: een brandstofcel gebruikt waterstof om elektriciteit op te wekken om de elektromotor aan te drijven of waterstof dient direct als brandstof voor de verbrandingsmotor. In beide gevallen kan de CO2 met 100% worden verlaagd. Waterstof levert operationele waarde door zijn snelle bijvultijden, eenvoudig via tank of pijpleiding.

 
 

Uitgebreide ervaring met waterstof

PACCAR, het moederbedrijf van DAF (samen met Toyota en Shell) heeft uitgebreide ervaring met waterstof via een wagenpark met brandstofceltrucks die in en rond de haven van Los Angeles rijden.

PACCAR en Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) hebben een uitbreiding aangekondigd van hun gezamenlijke inspanningen voor de ontwikkeling en productie van uitstootvrije Kenworth- en Peterbilt-trucks met waterstofbrandstofcellen (FCEV). Deze zullen worden aangedreven door de waterstofbrandstofcelmodules van de volgende generatie van Toyota. De eerste leveringen aan klanten staan gepland voor 2024.

 
 

Waterstofmotor

DAF bouwt ook uitgebreide ervaring op met waterstoftechnologie. Een goed voorbeeld is de Nieuwe Generatie DAF XF met interne waterstofverbrandingsmotor (ICE), die werd vereerd met de prestigieuze 'Truck Innovation Award 2022'.

In vergelijking met de toepassing van waterstof voor brandstofcellen, vereist de interne verbrandingsoplossing minder koelcapaciteit en geen accu's. De oplossing is bestand tegen eventuele onzuiverheden in de waterstofbrandstof die voorkomen als de waterstof via pijpleidingen wordt getransporteerd, een voor de hand liggende distributiemethode. Met behulp van een technologiedemonstratie hebben we uitgebreide kennis opgedaan en de verwachting is dat de waterstofmotor de komende jaren klaar zal zijn voor commercialisering.

De waterstofmotor profiteert ook van de efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid die het bewezen fundament van de interne verbrandingstechnologie biedt. Daarnaast willen we meer waarde toekennen aan het feit dat we in Europa een uitgebreide beroepsbevolking, kennis en een volledige productievoetafdruk hebben die is gericht op de ontwikkeling en productie van motoren.

 
 
green-hydrogen

Er zijn verschillende manieren om waterstof te produceren. Allereerst, door fossiele brandstoffen te kraken. Dit wordt grijze waterstof genoemd omdat er altijd CO2 vrijkomt wanneer fossiele brandstoffen worden verwerkt. Een tweede en veel schonere manier om waterstof te creëren, is door elektrolyse. Elektriciteit wordt gegenereerd uit hernieuwbare bronnen die door water worden geleid om zuurstof en waterstof te produceren: groene waterstof voor een 100% koolstofvrije well-to-wheel-oplossing.

 
 

Gerelateerde informatie