Bianca Weijers Tüss
“Hoezo mannenberoep? Ik zie alleen maar vrouwen”
Tekst: Bert Roozendaal
Fotografie: Roozworks en Mitch Weijers
Een 25,25 meter lange Eco-combi met een vrouw op de bok. In Scandinavië vrij normaal. Maar ook Nederland heeft er tenminste één. Die vindt dat ‘speciale’ van een vrouw achter het stuur ronduit gezeur. “Hoezo mannenberoep? Ik zie voornamelijk vrouwen om mij heen.” Nou komt ook dat omdat Bianca Weijers voor haar werkgever Cornelissen voor de drogisterijketen Kruidvat rijdt.
“Een vrouwelijke chauffeur zou sneller geholpen worden. Maar als ik met mijn pompkar naar binnen kom, heb ik weinig aan rood gestifte lippen en blonde lokken”, lacht ze. “Want de filiaalhouder die mijn papieren moet aftekenen, heeft die ook!”
Bianca Weijers Tüss (34) is getrouwd met Paul die ook chauffeur is en moeder van twee kinderen. “Ja dat is wel druk als je allebei rijdt” weet Bianca. “Maar toch wist al vroeg dat ik iets met auto’s wilde doen. “Ik zat ook in die streetcar scene. “The Fast and the furious” was mijn ding. Ik had een Honda CRX. Dat heeft véél te veel geld gekost. Maar ik heb er wel mijn Paul leren kennen.”
Hoewel haar vader ook vrachtwagenchauffeur was, had Bianca niet meteen het idee dat ook te worden. “Ik begon op een bestelauto. En daarna dacht ik te gaan koerieren. Maar dat had iedereen ontdekt. Dus daar was geen werk. Toen heb ik mijn grootrijbewijs gehaald en ben deuren voor de bouw en later in het stukgoed gaan rijden. Maar ik werk nu al weer acht jaar bij Cornelissen.”
“Als ik pas om 05.30u begin, kan ik uitslapen”
Zoon Mitch (6) is vandaag met mamma mee en zit in zijn eigen kinderstoeltje in de dikke DAF met daarachter twee citytrailers als B-double gekoppeld. “De laadklep bleef hangen en toen moest ik op het knopje drukken en kon mamma hem naar beneden duwen”, meldt het ventje trots. “Mitch vind het geweldig om met mij mee te gaan. Mijn dochter Sterre is nog te jong”, legt Bianca uit. “Ik werk drie dagen, Paul vijf. We rijden bij hetzelfde bedrijf. Paul heeft de maandag vrij en dan rijd ik op zijn auto. Maar vrijdag op zaterdag werken we allebei. Dus komt mijn moeder één of twee dagen bij ons oppassen. Dat is wel anders dan in een gewoon gezin. Bovendien moet ik vaak om 02.30u op omdat mijn shift om 03.30u begint. Maar soms begint mijn dienst pas om 05.30u. Dat vind ik dan écht uitslapen!”
Sowieso vindt Bianca haar werk niet zwaar. “Het is absoluut goed te doen voor elke vrouw. Neem deze DAF: je hoeft niet te schakelen, hij stuurt licht en heeft een prima stoel ook als je niet te groot bent. En het rijden met een truck went zo snel. In de stad is het natuurlijk wel eens een uitdaging om je losadres te bereiken. En soms los ik maar gewoon op straat. Dan maak ik wel even een foto van die personenauto die op mijn losplaats staat. Want je zult altijd zien dat als Handhaving komt, die net weggereden is. En je komt soms ogen tekort vanwege de fietsers. Die halen capriolen rond je truck uit dat het hart je wel eens in de keel zit.”
‘Als jij het beter weet, doe je het toch lekker zelf?’
Het meeste geniet Bianca van het rijden op de EcoCombi. “Het is echt gaaf om te merken dat dat enorme ding gewoon netjes doet wat jij wilt. Ja, deze loopt vanwege de vier draaipunten wel behoorlijk in op de rotonde en je moet de bocht zeker niet te krap nemen. Achterwaarts voor het dok was in het begin ook een heel verhaal. Tijdens mijn LZV-lessen reed ik met een bakwagen met trailer. Dat is eenvoudiger dan met twee cities erachter. Dus die eerste week was ik eindeloos aan het klungelen. Ik overwoog serieus om er mee te stoppen. ‘Dit leer ik nooit’. Zeker omdat je met zo’n lang voertuig ook meteen alles verspert en iedereen zich ermee gaat bemoeien. En dan die blikken van je collega’s. Dan helpt het soms niet dat je een vrouw bent. Maar ik zeg altijd: ‘als jij het beter weet, doe je het toch lekker zelf?’ En na een week had ik het wel door. Nu kan ik het wel en zij niet.”
En het laden en lossen? “Bij Kruidvat werken ze niet met rolcontainers maar met paletten. Dat is een stuk makkelijker want ik heb een elektrische pompkar. Daar word je niet moe van hoor. Daarom kan ik dit werk echt elke meid aanraden. Als je stoere baan wilt, waar jij doorgaans een streepje voor hebt, wordt dan chauffeur. Alleen jammer dat dat in mijn baan niet helemaal werkt. Want er is maar heel weinig mannelijk winkelpersoneel bij Kruidvat.”