DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
still-paccar-motor

Schone dieseltechnologie

De toekomst van de interne verbrandingsmotor

 

Het is goed om eens stil te staan bij de indrukwekkende stappen die op het gebied van emissies van vrachtwagens met dieselmotor al zijn gerealiseerd. Verdere verfijningen in de technologie en vooral de komst van nieuwe generaties CO2-neutrale brandstoffen betekenen dat de betrouwbare en efficiënte interne verbrandingsmotor nog steeds een schone toekomst heeft.

 
 

Enorme vermindering van NOx- en roetuitstoot

Een moderne truck met Euro 6-dieselmotor stoot maar liefst 95% minder stikstofoxiden uit dan een vrachtwagen van 25 tot 30 jaar geleden. En de uitstoot van roetdeeltjes is in diezelfde tijdspanne met niet minder dan 97% gereduceerd. Om het anders te zeggen: één Euro1-truck van 1994 stoot evenveel stikstofoxiden uit als 20 trucks van nu. En wanneer we puur naar de uitstoot van roetdeeltjes kijken, dan kan één Euro1-truck van 1994 vergeleken worden met 35 moderne trucks van nu.

De afbeelding laat zien dat de grootste stap op korte termijn om emissies te verminderen, het vervangen van oudere trucks door de meest moderne Euro6-voertuigen is.

Euro 1 6 compared
 
 

Grote stappen in het verminderen van CO2 

En hoe zit het met CO2? De DAF-trucks van de laatste generatie zijn maar liefst meer dan 25% zuiniger dan hun voorgangers van 20 jaar geleden. Meer dan 25% minder brandstofverbruik betekent dat de CO2 -uitstoot direct met 25% wordt verlaagd. We kunnen nog verdere verbeteringen verwachten door de komst van nieuwe soorten brandstoffen.

HVO Is al op de markt en kan de CO2 -uitstoot verlagen met maximaal 90%. In de komende jaren zal de interne verbrandingsmotor ook op waterstof kunnen werken, wat resulteert in 100% CO2 -reductie. Als we kijken naar de toekomst liggen er, naast waterstof, meer brandstoffen in het verschiet die 100% CO2 -neutraal zijn van productie tot verbranding en die perfect geschikt zijn voor de interne verbrandingsmotor. Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde hernieuwbare 'Power-to-Liquid-brandstoffen' of zogeheten e-brandstoffen, waarbij waterstof wordt gegenereerd via elektrolyse, met behulp van groene elektriciteit die wordt opgewekt uit wind- en zonne-energie.

 
 
 

Gerelateerde informatie